יתרונות כושר קרבי לפני גיוס

כושר קרבי הכנה

יתרונות הכושר הקרבי לפני גיוס

מתגייסים חדשים העומדים בפני הגיוס לצבא ובפני ימי הגיבוש ליחידות המובחרות
נדרשים להגיע עם יכולות גופניות ומנטאליות גבוהות שיאפשרו להם להתמודד: הדרישות הפיזיות, הדרישות המנטאליות, מזג האוויר הקיצוני והלחצים השונים כגון רעב וחוסר שינה המופעלים עליהם בעת האימונים והגיבושונים. כדי להתכונן לקראת ימי הגיבוש ולקראת הגיוס עצמו, רצוי להצטרף לקבוצה אותה מאמן מדריך מקצועי ומיומן, המכיר את דרישות הצבא והתנאים בהם ימצאו את עצמם חניכי חוגים לכושר קרבי וגם את
הדרכים הטובות ביותר לאמנם ולהכינם תוך הימנעות מפציעות.

כושר גופני, כושר מנטאלי

כושר קרבי מתבטא ביכולת עמידה גבוהה במאמצים פיסיים קשים. גורם בעל חשיבות עליונה בכושר קרבי הוא היכולת המנטאלית – היכולת להתמודד עם לחצים וקשיים פיסיים בתנאים סביבתיים קשים תוך התרכזות לא רק בעצמו אלא גם בטובת הקבוצה: הפגנת יכולות חברות, מנהיגות ודאגה לזולת. המכלול הכולל את רכיבי הכושר הגופני כולל יכולות מנטאליות, חברתיות ופיסיות, אך בעוד על היכולות המנטאליות והפיזיות קשה לעבוד ולשפרן באופן משמעותי, דווקא את היכולות הפיסיות ניתן לשפר.
חוגים יעודיים לכושר קרבי עוזרים להגברת יכולות אלה ומספקים למתגייס יכולות להתמודדות קלה יותר עם הקשיים המנטאליים והחברתיים, תעלה את בטחונו העצמי ואת אמונו ביכולותיו וביכולת ההתמודדות שלו ותשפר פלאים את יכולותיו וביצועיו בגיבושונים ולאחר הגיוס.

דגשים בחוגי הכושר הגופני

ניתן להתכונן לקראת הגיוס במסגרת אישית או קבוצתית, אך מומלץ לעבור את ההכנה לגיוס כקבוצה על מנת לפתח לא רק את הכישורים הפיסיים אלא גם את המנטאליים, החברתיים והקוגניטיביים הנדרשים. קיומה של קבוצה יכול לעזור במתן תמיכה, והעלאת המוטיווציה.
במסגרת האימון, מתמקדים בנושאים שונים: תרגול התמודדות עם מצבים פיסיים ונפשיים (לדוגמה ניווט), הגברת הביטחון העצמי ביכולת לסמן מטרה ולדבוק בה, שיפור היכולת לקחת אחריות ולגלות יוזמה, הפחתת אי ודאות ולחצים לקראת הגיוס. בנוסף, מתפתחים את היכולות הפיסיות של המתגייס על מנת להעלות את כוחו, הסיבולת והגמישות.
האימונים הפיסיים נעשים בתנאים קשים אולם ללא נשיאת משאות כבדים. נשיאת משאות כבדים מסוכנת ועלולה לגרום לפציעות ועל כן יש להשאירה לפעילות צבאית בלבד. שיפור היכולת הפיסית וחיזוק השרירים יסייעו בידי המתאמן להתמודד גם עם מטלה זו בבוא הזמן.
במסגרת החוגים מבצעים המתאמנים סטים של אימונים בהם מבצעים כמות חזרות מקסימאלית בכל סט ודקה וחצי מנוחה בין סט לסט. הסטים כוללים תרגילים שונים: 10 דקות חימום, סטים של שכיבות שמיכה, עליות מתח, פשיטת מרפקים על מקבילים, כפיפות בטן, כפיפות בטן אלכסוניות, הרמת יד ורגל נגדית בשכיבה על הבטן לחיזוק שרירי הגב התחתון, 30-45 דקות ריצה בקצב בינוני עם הפוגות הליכה ובסיומן הרפייה ומתיחות.
חשוב להדגיש כי ההכנה לגיוס נמשכת בין כחודש לחצי שנה, בהתאם לרמת הכושר הגופני הראשוני של המתגייס. אלו העוסקים באופן סדיר בספורט יכולים להסתפק בהכנה של כחודש על מנת לבצע התאמות הכושר לכושר הקרבי הנדרש, השגת המטרות עבור מי שלא עסק בספורט לפני חוג ההכנה לגיוס תמשך לא פחות מחצי שנה. במידה וקיים רצון לשפר יכולות ללא כושר קיים בזמן קצר, רצוי להתרכז בסיבולת וגמישות ולא לבנות על פיתוח שרירים וכוח. במקרה זה האימונים יעזרו בעיקר במניעת סיכוני פגיעה ופציעה.

שיפור היכולות הקוגניטיביים לשיפור יכולת העמידה

התמודדות במצבים פיסיים ומנטאליים קשים ומצבי לחץ אינה פשוטה ועלולה להביא אנשים רבים לשבירה. לפני שמוותרים סופית, כדאי לנשום עשר נשימות עמוקות. ההפוגה תביא להתאוששות קלה וזו יכולה לעזור שלא להישבר. גם הסחות הדעת כמו משחקי טרויה עם חברים בעת אימון יכולות לתרום הן לשיפור היכולות הקוגניטיביות והן להסחת הדעת מפני הקשיים הפיזיים.
חוגי הכנה לגיוס הם חשובים במיוחד בעידן הנוכחי בו הילדים לפני הגיוס מתאמנים בעיקר במעבר ערוצים בטלוויזיה או לחיצה על כפתורי העכבר. מלבד האפשרות לעבור גיבושונים בצורה טובה יחסית ולהשתלב ביתר קלות בתהליך הגיוס עצמו, חוגי הכנה לגיוס מכניסים את הנערים והנערות לכושר, מגבירים את ביטחונם העצמי ויכולותיהם לעמוד במטרות אשר הציבו לעצמם, וכן להוריד את הסיכוי לפציעה ופגיעה בעת האימון והגיוס.